tag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post2154644642778683867..comments2024-02-29T19:30:52.017+01:00Comments on Lumídkova užvatlaná zahrádka: Hejného metoda je nepochopením matematikyLuboš Motlhttp://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comBlogger295125tag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-71412463163737593982024-02-29T19:30:01.206+01:002024-02-29T19:30:01.206+01:00Už toho mám dost, v té školy ty naše děti už oprav...<br /><br />Už toho mám dost, v té školy ty naše děti už opravdu nic nenaučí. Když už si člověk myslí že z toho našeho něco bude a třeba pojede i na olympidáu tak z něho vypadne že na druhém stupni nedokáže udělat ani <a href="https://napovime.cz/navod/jak-vypocitat-procenta/" rel="nofollow">výpočet procent z celku</a>. Tak kdo to kdy viděl.Martahttps://www.blogger.com/profile/18330299067249545144noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-32105440116372249642021-12-13T17:13:28.936+01:002021-12-13T17:13:28.936+01:00Mimochodem ultralevičácké "antirasistické&quo...Mimochodem ultralevičácké "antirasistické" zrůdy a soudruzi pana Hejného a jemu podobných právě připravují destrukci výuky matematiky v Kalifornii a výhledově v USA, prostřednictvím reformy, která se dá popsat jako Hejného metoda na steroidech. <br /><br />Viz <a href="https://motls.blogspot.com/2021/12/an-open-letter-on-us-math-education.html?m=1" rel="nofollow">můj text</a> o petici 1300 opravdových expertů ze STEM, včetně řady laureátů Nobelových cen, jejichž většinu znám osobně, proti této destrukci vyučování v USA.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-64598363564729542942021-12-13T17:07:44.536+01:002021-12-13T17:07:44.536+01:00Čemu přesně říkáte prestižní gymnázium? Prakticky ...Čemu přesně říkáte prestižní gymnázium? Prakticky dnes už neexistuje gymnázium, na které se nedostane každý dement. Celé školství je pomršeno degenerací ve stylu Hejného metody. Asi jste to nějak musel přehlédnout.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-32487888029769077432021-12-13T17:05:06.303+01:002021-12-13T17:05:06.303+01:00Tak, po několika letech mohu potvrdit, že můj, zde...Tak, po několika letech mohu potvrdit, že můj, zde vysmívaný, syn se dostal na prestižní osmileté gymnázium, v matematice měl čtvrté nejlepší výsledky z 200 dětí. Ještě lepší byl jeho spolužák a kamarád. Oba s alternativní výukou matematiky Hejného metodou. A co se týče hudby, získal druhou cenu v celostátním kole ZUŠ. Výsledky dávají za pravdu mně. Správně vyučovaná Hejného metoda děti rozvíjí. Běžný neškolený učitel, zvyklý na frontální výuku, ale touto metodou učit nemůže, nedokáže to. Vést děti k vlastnímu poznání je mnohem náročnější a asi se ani nedá provozovat ve třídě s 30 dětmi.CZ Wraithhttps://www.blogger.com/profile/01370867635010239776noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-1221897868835786712020-06-04T10:39:38.413+02:002020-06-04T10:39:38.413+02:00O cca 2 roky po posledním komentáři je situace v č...O cca 2 roky po posledním komentáři je situace v českém školství stále stejně neutěšená, ne-li horší.<br /><br />Ale když už jsem při pátrání po kladných a záporných stránkách tzv. Hejného metody výuky narazil na tuto diskusi, neodpustím si stručný komentář.<br /><br />LuMo byl (např. na LianeBBS, ale samozřejmě i jinde), stále je a pravděpodobně vždy bude lítým soupeřem v každé flamewar, které se zúčastní. Je třeba s tím počítat. :-)<br />Přiznávám, že to ve mně vyvolává určitou nostalgii.<br /><br />LuMo vidí v matematice MNOHEM dále než většina učitelů matematiky. Baví se o principech, nikoli jen o "kupeckých počtech" (abych použil zde populární termín). Protože přesně to matematika hledá, nalézá, poskytuje - obecný popis jevů, vztahů mezi prakticky vším. Bohužel, tato matematika zůstává většině skryta.<br /><br />Díky za informace o výsledcích v Matematické olympiádě. My jsme se v dětství účastnili ještě Pythagoriády (?) a obě soutěže nás bavily. Dcera letos navázala, ale než bodové hodnocení mě mnohem více zajímá to, že se účastní dobrovolně. ("-Tati, dneska jsme měli matematickou olympiádu." "-Jo?")<br /><br />Pro mě je to signál, že má o vzdělání zájem, což považuji za mnohem důležitější než aktuální bodový zisk nebo známka. Dle mého je zájem a zvědavost přesně to, co člověka nutí proniknout hlouběji do tajů oboru, třeba matematiky.<br /><br />Zájem dítěte je totiž to, co naše školství spolehlivě likviduje. Snad proto se hledají nové metody výuky, např. metoda p. Hejného. Jen se trochu bojím, že příčina není v metodě, nýbrž v práci pedagoga.camlosthttps://www.blogger.com/profile/10967784450799107881noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-21756920570890977752018-09-10T21:25:19.335+02:002018-09-10T21:25:19.335+02:00Jistě to tak má být a často to tak i je. A v analý...Jistě to tak má být a často to tak i je. A v analýzách školství předpokládám, že to tak je. Ale já osobně četl a psal o 106, než mi byly 4 roky, a v látce matematiky ZŠ jsem byl také 2-5 let dopředu, takže učitelé jistě dostanou jen málo kreditu.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-42869174859614147252018-09-10T21:19:06.844+02:002018-09-10T21:19:06.844+02:00Elitou jsou učitelé, kteří Vás naučili číst a psát...Elitou jsou učitelé, kteří Vás naučili číst a psát, základní znalosti 1. stupně ZŠ, jinak by z Vá byly velké nuly.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04740290070186628144noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-52795447514377907392018-05-03T20:14:13.105+02:002018-05-03T20:14:13.105+02:00Včera DVTV zveřejnila Veselovského interview s mat...Včera DVTV zveřejnila Veselovského <a href="https://video.aktualne.cz/dvtv/dlab-hejneho-metoda-vede-k-dusevnim-porucham-zaku-matematika/r~f52012ca49ac11e89efbac1f6b220ee8/" rel="nofollow">interview s matematikem Vlastou Dlabem</a>. Metoda mentálně mrší děti.<br /><br />Před hodinou Novinky.cz vydaly článek <a href="https://www.novinky.cz/domaci/470989-nova-matematika-nechapou-ji-rodice-ani-ucitele.html" rel="nofollow">Nová matematika? Nechápou ji rodiče ani učitelé</a> vysvětlující, že relevantní skupiny lidí jsou proti HM. V anketě přebíjejí obeznámení odpůrci metody její příznivce poměrem 3 ku 1. Diskuse také podle toho vypadá a populární komentáře se shodují, že reformátoři jako pan Hejný podobně mršili naše školství již desítky let.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-50004757429179932182018-05-03T11:02:26.492+02:002018-05-03T11:02:26.492+02:00V první řadě, chci připomenout, že všichni mohou o...V první řadě, chci připomenout, že všichni mohou otevírat <a href="http://lumo.blogspot.cz/2014/12/hejneho-metoda-je-nepochopenim.html?m=1" rel="nofollow">rychlejší mobilní verzi tohoto webu</a> přidáním ?m=1 do adresy.<br /><br />Pane Přibyle, výrok, že "Středoškolská unie je důležitá a bude stále důležitější" není nic jiného než čistá špinavá propaganda – tyto dva přívlastky si v tomto případě neprotiřečí LOL. Podobné nátlakové skupiny by neměly mít vliv prakticky žádný. Navíc třeba web této "unie" má <a href="https://www.alexa.com/siteinfo/stredoskolskaunie.cz" rel="nofollow">desetkrát menší návštěvnost</a> než můj osobní anglický blog. Vydávat takové nátlakové skupiny za důležité je nehoráznost a nechat je ovlivňovat školství je prostě svinstvo. Ale možná si představujeme správně fungující společnost zcela jinak.<br /><br />Je smutné, že ministr Plaga je ohledně matematiky více šílený než byla Valachová, která od nás dostala plus za to, že navzdory svému spojení s různými NGO například důležitost matematiky a povinné maturity z ní doceňovala.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-29344715222113991332018-05-03T09:30:22.414+02:002018-05-03T09:30:22.414+02:00Dobrý den všem.
Pan doktor Motl mi vyčetl, že beru...Dobrý den všem.<br />Pan doktor Motl mi vyčetl, že beru jako zajímavé něco, co je naopak věc banální a nezajímavá. Na druhou stranu je dobré, jak na výuku matematiky na středních školách nahlíží organizace typu Česká středoškolská unie. To (jak to chápu já) je organizace, jejíž vliv bude do budoucna výrazně růst. <br />- - -<br />V minulosti bylo těžiště debaty o Hejného metodě v odborné obci. Pokud do celé diskuze ještě vstoupí ve vší razantnosti, jak je jejich přirozenost, studenti, celé debatování se ještě víc znepřehlední a zkomplikuje.<br />- - -<br />Zaujal mě, a věřím, že zaujme i některé z vás, kteří tu diskutujeme pod blogem pana doktora, rozhovor s úřadujícím ministrem školství. Už ten název je hodně vypovídací.<br />Ministr školství Robert Plaga: Povinná maturita z matematiky není řešení<br />Zdroj: https://www.denik.cz/z_domova/ministr-skolstvi-robert-plaga-povinna-maturita-z-matematiky-neni-reseni-20180502.html<br />- - -<br />Teď je zpochybněna maturita z matematiky. Co bude další? Přijímačky z matematiky na střední školy? Vůbec důležitost matematiky a přírodovědných předmětů ve vzdělávání? <br />Čas od času člověk na internetu čte, jak jsou přírodovědné předměty ve školní výuce zvýhodňovány pokud jde o hodinové dotace jednotlivých předmětů. A že by měly mít společenské vědy stejnou hodinou dotaci jako má v součtu fyzika + chemie + biologie + ... Takové pokusy už probíhají, a dokonce na veřejných školách. <br />- - -<br />Matematická komunita by měla podobných hrozbám čelit sjednocená. Nevést zbytečnou válku o Hejného metodu, najít nějaký přijatelný kompromis a vzájemně se začít tolerovat. Nebo to s postavením a významem matematiky ve školním systému dopadne špatně.<br />Přeji všem hezký květen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03235562846417033676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-42909281813430512562018-04-29T10:49:06.133+02:002018-04-29T10:49:06.133+02:00Máte pravdu,přijde mi,jako že se někdo snaží vynal...Máte pravdu,přijde mi,jako že se někdo snaží vynalézt kolo,tentokrát hranaté.<br />Anebo je to spíš cílený plán na zhloupnutí nadcházejících generací,aby se daly lépe ovládat a byly maximálně závislé na systému,který si tímto kope hrob.<br />Takto nejde vychovávat elita národa,na tu je třeba klást vysoké nároky.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/14737889165008869267noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-6091454391135323032018-04-26T16:36:20.025+02:002018-04-26T16:36:20.025+02:00... Tím chci jednotuše říci, že zkušenost je sděli...... Tím chci jednotuše říci, že zkušenost je sdělitelná, ale nepřenosná! Malé děti se nejprve musí spálit, aby konečně vzaly na vědomí, že kamna pálí a příště již na ně nechytaly! Společnost se bohužel bude muset hodně spálit - a bude to hooooodně bolet, aby pochopila, že plácání lecjakých známých i naprosto neznámých pitomců byla opravdu velká pi.ovina, jak to koneckonců hned od začátku říkali mnozí "chytrolíni" a "akademici" a jiní "pitomci"! Navíc, čím větší chujov.na, tím je pro spoustu lidí přitažlivější...Jaroslav Hajtmarhttps://www.blogger.com/profile/02066206437276735712noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-89819360295258830472018-04-26T16:26:49.951+02:002018-04-26T16:26:49.951+02:00O švédském spisovateli Augustu Strindbergovi se do...O švédském spisovateli Augustu Strindbergovi se dočteme, že byl přistižen, jak vyfukuje kouř z dýmky do umyvadla s vodou, zkoušeje, zda touto cestou nevznikne zlato. A my si říkáme: Hle, jak podivínský nápad se zrodil v tak geniálním mozku! Ale není správnější říci: Nebyl to Strindberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne? Někdo to totiž vyzkoušet musel. Někdo musel slepou uličku lidského poznání ohledat a ohlásit světu: Tudy ne, přátelé!<br />atd... viz DJCJaroslav Hajtmarhttps://www.blogger.com/profile/02066206437276735712noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-11436567506872561172018-04-26T10:00:26.175+02:002018-04-26T10:00:26.175+02:00Mimochodem, lehce zjistíte, že tahle organizace je...Mimochodem, lehce zjistíte, že tahle organizace je jen marketingová přezdívka, kterou používá Štěpán Kment, alespoň předloni středoškolský student. Takže to, co tady propagujete jako "zajímavé", jsou jen neoriginální, povětšinou okopírované názory jednoho středoškolského studenta, který navíc v ničem nevypadá jako výjimečný. Tady je jedno <a href="https://www.youtube.com/watch?v=QMToqZDmgao" rel="nofollow">interview s ním</a>. Opravdu si myslíte, že takové bezcenné neoriginální okopírované štěknutí – navíc od někoho, kdo evidentně není neutrální v otázce – má ovlivňovat důležité věci jako koncepce školství?Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-54413833117009146972018-04-26T09:51:34.553+02:002018-04-26T09:51:34.553+02:00Pane Přibyle, proč přesně považujete za zajímavé, ...Pane Přibyle, proč přesně považujete za zajímavé, že jste našel další webovou stránku nebo o.p.s. nebo NGO, která okopírovala prakticky stejná ideologická klišé? Pan Pátek, který tu psal před chvílí, také takovou má.<br /><br />Co to mění na věci nebo co to přidává do diskuse? Vůbec nic. Vaše tvrzení, že ta stránka je zajímavá, je očividně chybné.<br /><br />Takových sdružení tu roste nejméně 25 let více než hub po dešti a právě ony z velké části zapříčinily zhoršení kvality českého školství.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-32553016792135721822018-04-26T09:36:22.484+02:002018-04-26T09:36:22.484+02:00Srdečně všechny zdravím.
Narazil jsem na zajímavý ...Srdečně všechny zdravím.<br />Narazil jsem na zajímavý odkaz, který na první (ale pouze první) pohled nesouvisí s tématem, o kterém tu diskutujeme. <br />Jedná se o projekt České středoškolské unie s názvem "Revoluce na střední" - viz např. https://stredoskolskaunie.cz/revoluce-na-stredni/<br /><br />Z materiálu cituji: <i>"V pojetí vzdělávání zaměřeného na žáka hraje učitel ve vzdělávacím procesu spíše roli průvodce a mentora, nikoliv pouhého předávajícího vědomostí. Tento přístup ke vzdělávání staví na teorii konstruktivismu, která klade důraz na aktivní roli žáka ve vzdělávacím procesu a vyzdvihuje proces vlastního konstruování poznatků (opakem této teorie je tzv. transmisivní vyučování, tedy takové, které hotové poznatky pouze předává)."</i><br /><br />Nepřipomíná vám to něco?<br />- - -<br />Do budoucna bude zajímavé sledovat, jak se k této iniciativě postaví autority ve školství.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03235562846417033676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-24296066471687121652018-04-23T12:03:16.591+02:002018-04-23T12:03:16.591+02:00Pane Přibyle, zmínil jste Fuchse apod. Čirou náhod...Pane Přibyle, zmínil jste Fuchse apod. Čirou náhodou tyhle věty cituje <a href="https://www.h-mat.cz/media/k-poctum-musime-deti-tlacit" rel="nofollow">H-mat v nejnovější novince</a>. Mě tam mají jako hlavního upíra, z něhož přebírají citace, aby ukázali, že odpůrci kritiky jsou upíři.<br /><br />Nuže, mají tam:<br /><br />„Většina dětí – dokonce i ty, které se o leccos zajímají – očividně potřebuje přitlačit, pokud se mají něco konkrétního naučit. Něco, co je moc nezajímá. A je jasné, že většina věcí děti přirozeně nezajímá,“ uvedl ve své prezentaci fyzik Luboš Motl.<br /><br />Na základě mého citátu zkonstruovali i titulek.<br /><br />Evidentně tím říkají lidem, kteří už byli stoprocentním školským populismem přesvědčeni, že po dítěti se nesmí chtít vůbec nic, pokud to nechce, že kritici jsou zlí a tento princip odmítají. Ale každý učitel, kterému ještě v mozkovně fungují alespoň nějaká kolečka, souhlasí s tím, co píšu. Děti, speciálně ty dnešní, se prakticky nezajímají o nic a využívají hlavně mobily, zejména pro psaní stereotypních vzkazů přes různé messengery a sociální sítě. Prakticky každý učitel, který se zajímá o své žáky a srovnává, říká přesně totéž.<br /><br />Děti se obecně nezajímají ani o věci, které byli za našich let symbolem rebelství. Co se reálně změnilo?<br /><br />Hlavní, co se změnilo, je to, že nastoupila ideologie, že děti jsou opravdu "bossové" ve školách. Nechtějí něco dělat, no tak ať to nedělají. Takhle to ale nikdy předtím – od Marie Terezie, která zavedla povinné školy – nebylo. Bylo jasné, že od dítěte se očekává ledacos, co by zcela dobrovolně neudělalo. A k tomu si ty děti na kompenzaci přidaly další věci, které symbolizovaly ono "rebelství". Obě strany téhle rovnováhy prakticky zmizely.<br /><br />Každý, kdo kouká na to, kam se dnes školáci dostali, musí naprosto jasně vědět, že když se děti ponechají, aby dělaly opravdu jen to, co dělat chtějí, nebudou dělat téměř nic. Tak to je a vlastně na tom není nic nového. Byla by to skoro pravda i pro každou předchozí generaci. Ale v předchozích generacích byla věc zdravého rozumu, že děti musejí dělat i dost věcí, do kterých nemají chuť.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-13385090003587980472018-04-23T11:12:06.819+02:002018-04-23T11:12:06.819+02:00Pane Přibyle, zaprvé, to vyjádření není nijak &quo...Pane Přibyle, zaprvé, to vyjádření není nijak "aktuální", podobné stanovisko pana Fuchse bylo slyšet již na konferenci 14.2.<br /><br />Zadruhé, pan Fuchs nemluví jménem JČMF. Jen pouze předsedou SUMA, "Společnosti učitelů matematiky", která nějak pod JČMF patří. Šéfem JČMF je pan Kubát.<br /><br />Zatřetí, pan Kubát vždy v duelech stojí na straně oponentů zavádění metody, ale většina z nás ostatních byla rozčarována jeho podobně nevýrazným duelem na TV Seznam s panem Kartousem.<br /><br />Začtvrté, byly tu emoce, ale odmítám názor, že jde pouze o emoce nebo něco krátkodobého. Uživatel CZ W. už byl v minulosti zakázán za podobné komentáře, ale opět se pokusil publikovat naprosto lživé, nechutné, nepravdivé a z hlediska matematiky absolutně hloupé a neinformované komentáře. A pokud máte zájem o výměny s podobnými anonymními trolly, budete se s nimi muset scházet někde jinde. Já to už nikdy tolerovat nechci. Jakýkoliv website by se změnil na žumpu, kdyby dovolil očividně pošahaným, agresivním a anonymním jedincům napadat každého, kdo řekne něco rozumného.<br /><br />Absolutně nesouhlasím s Vaší obhajobou Lesoně vůči hrám na mobilech. V realitě je výchovný význam dědy Lesoně absolutně srovnatelný s typickými oblíbenými hrami na mobilu – a řada her na mobilu fakticky pěstuje uvažování dětí lépe než děda Lesoň a je vyvedena lépe, než cokoliv, co kdy dokázali šiřitelé Hejného metody – což je jeden z důvodů, že populární hry stahují desetitisíce českých dětí, zatímco aplikace Hejného metody jen desítky. <br /><br />Děda Lesoň je tedy prakticky hra připomínající hry na mobilu, která dostala od nějakých papalášů nahoře razítko, že její hraní se může považovat za ekvivalent výuky matematiky, ač je toto tvrzení očividně nesmyslné podle každého, kdo ví, co matematika je. To zahrnuje předsedu JČMF Kubáta, který si vybral <a href="https://www.denik.cz/komentare/duel-deniku-ma-se-na-skolach-zavadet-hejneho-metoda-20180324.html" rel="nofollow">v jednom duelu</a> nulový Lesoňův příspěvek k logickému uvažování jako terč.<br /><br />VOBS znamená "Vyučování orientované na budování schémat". Tohle zdůrazňování "schémat" samozřejmě není ničím jiným než důkazem, že Hejného metoda je prakticky standardní (a extrémní) <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Constructivism_(philosophy_of_education)" rel="nofollow">konstruktivismus ve vzdělávání</a>, který tvrdí, že veškeré vzdělávání je o tvorbě "schémat". To ale přímo protiřečí podstatě matematiky, která maximálně zobecňuje, je univerzálně aplikovatelná a jejím skutečným obsahem jsou poznatky abstraktní ve smyslu nezávislé na sociálních konvencích a konkrétních situacích, tj. nezávislé na schématech. Výuka opravdové matematiky je do jisté míry výukou, jak uvažovat nezávisle na schématech.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-40590814081597671472018-04-23T10:47:47.354+02:002018-04-23T10:47:47.354+02:00Zdravím všechny. Míra emocí v této diskuzi už podl...Zdravím všechny. Míra emocí v této diskuzi už podle mě překročila únosnou mez.<br />Vraťme se prosím od iracionálních emocí zpět k rozumné diskuzi.<br />- - -<br />Nemělo by zapadnout aktuální oficiální stanovisko JČMF - viz prosím http://vyukamatematiky.math.cas.cz/stanovisko_SUMA_k_metode_Hejneho.pdf<br /><br />Mě osobně nejvíce zaujal bod 4): <i>Vyučuje-li Hejného metodou učitel, který ji pochopil a s metodou se ztotožnil a je-li třída k tomu vhodná, může tato výuka vést k dobrým výsledkům. Dostane-li však učitel příkazem, že takto musí učit, je to často kontraproduktivní. To přirozeně platí pro jakoukoli jinou metodu výuky.</i> <br />- - -<br />Nevím, možná to chápu mylně. Na mě to dělá na první pohled dojem, že je toto stanovisko v rozporu s tvrzením, že "Hejného metoda je nepochopením matematiky".<br />Tak jak to tedy je? Přešla Jednota na stranu obhájců Hejného metody (správně metody VOBS)?<br />- - -<br />Mně osobně se líbí hravost s matematikou, která je obsažena v metodě VOBS. Používám ji doma u svých dětí. Ať si myslí, kdo chce, co chce, takový děda Lesoň je pro děti tisíckrát lepší než některé tupé hry na mobilním telefonu. Ale na druhou stranu si nemyslím, že dítě musí celou matematiku zásadně objevit samo nebo jen s jinými dětmi. Myslím si, že nic nepokazí matematicky poučený dospělý, který dobře plní roli průvodce světem matematiky a rozumnou formou zprostředkovává dětem zkušenosti s matematikou, které (sám nebo od svých učitelů) v životě získal.<br /><br />Přeji všem pěkný den.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03235562846417033676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-43821786838537072522018-04-21T17:56:40.219+02:002018-04-21T17:56:40.219+02:00CZ Wright se pokusil postnout další komentář plný ...CZ Wright se pokusil postnout další komentář plný absolutně nezdůvodnitelných osobních útoků a neobsahující absolutně žádný věcný argument. Mě připadá úplně neuvěřitelné, když tupec hrdý na to, že nezná obvod kruhu, bez čehož nemůže dělat vůbec nic související s pí a nemohl by vyřešit ty přijímací zkoušky na SŠ, takhle surově napadá ty, kteří ho znají. Už nechci znovu nikdy udělat chybu, že podobné zákeřné anonymní bestii dovolím postovat na mých webech. S takovým póvlem se nedá diskutovat a nemá diskutovat.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-66657859335226377402018-04-21T05:47:23.248+02:002018-04-21T05:47:23.248+02:00Mezi traktorem a kombajnem je třeba rozlišovat, al...Mezi traktorem a kombajnem je třeba rozlišovat, ale chytří majitelé zjistili, že mezi traktorem a <a href="http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/2455603-nakladni-auto-vydavaji-za-traktor-usetri-za-provoz-neplati-dan-a-projedou-kdekoli" rel="nofollow">nákladním vozem ne</a>.<br /><br />Jak jsem psal, objem a povrch koule jsou méně elementární než kruh. Ale neznalost těchto dost základních vzorců ze ZŠ bych považoval za projev nekulturnosti. Normální člověk od fochu si pamatuje i vzorec pro n-rozměrnou kouli a také ho už jako nezletilý odvodil.<br /><br />Podporovat děti v tom, že nemusí vědět nic, protože vše mohou vygooglit, je prostě špatně. Mohou něco najít, ale nebudou to chápat a neuvidí ani velmi očividné chyby, hoaxy a demagogií. A nebudou umět věci tvořit.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-18225104577079072352018-04-20T22:19:48.491+02:002018-04-20T22:19:48.491+02:002018-04-20 7:13 GMT+02:00 CZ Wraith :
> Zvířát...2018-04-20 7:13 GMT+02:00 CZ Wraith :<br /><br />> Zvířátka nejsou nesmyslná kryptočísla, zvířátka jsou zobecnění problému, symboly, kde známe jen některé vztahy a kde je nutno tyto vztahy zvažovat, přemýšlet o nich a vytvářet na jejich základě vlastní vzorce. A ne je jen bez přemýšlení aplikovat na naučené vzorečky. <br /><br />Zviratka jsou priklad. Mozna dokonce dobry priklad, a dobre priklady je uzitecne cas od casu pripomenout. Ale nic vic to neni a pokud nejsme ve zvlastni skole, pak se potencial kazdeho prikladu rychle vycerpa.<br /><br />Zobecnenim Hejneho zviratek by bylo uceni se geometrie na prikladu traktoru. U maturity pak zaci k uloze na objem valce dostanou model traktoru a kybl barvy.<br /><br />Ale s traktorem radeji opatrne, zejmena je dulezite rozlisovat mezi traktorem a kombajnem (viz http://paragraphos.pecina.cz/2016/07/poradkova-pokuta-aneb-balada-o.html).<br /><br />2018-04-20 8:08 GMT+02:00 Luboš Motl :<br /><br />> Odmítám konkrétní změny, protože vidím naprosto jasně, že jsou to změny k horšímu. Věci se zhoršovaly a mají velký potenciál k ještě většímu zhoršení a je třeba to zastavit.<br /><br />S timto naprosto souhlasim.<br /><br />> Ten člověk, podle kterého se ta metoda nazývá, se jmenuje Hejný, ne Hajný. Špatně jste to jméno napsal několikrát, což naznačuje, že opravdu nešlo jen o překlep, ale že opravdu nemáte o celé této problematice sebemenší ponětí a že jste jen otravný anonymní troll,<br /><br />A s timto naprosto nesouhlasim. Clovek si muze spatne zapamatovat jmeno a nikdy si nevsimnou ze je spatne, i kdyz o tom precte 100 clanku. Nebo byt dyslektik.<br /><br />> Příklad s traktorem je úplně standardní slovní úloha typu, která byla v hodinách a zkouškách z matematiky od Marie Terezie. Potřebuje nějaké vlastní uvažování dítěte – namapovat pohybující se traktor na schéma s kružnicí; a potřebuje vzorec na obvod kruhu. To první musí mít dítě tak nějak intuitivně od narození, nebo mu to někdo musel ukázat; to druhé je vzorec, který se víceméně učí zpaměti a nic jiného – kromě odvození a důkazů ekvivalence s jinými definicemi pí apod. – s tím nejde.<br /><br />+1<br /> <br />> Moc rád bych viděl výsledky Hejného dětí s tímto příkladem. Jsem přesvědčen, že měly horší skóre než žáci ostatní.<br /><br />Ja taky. Traktor by tam mohl byt hodnocen treba jako dva kone.<br /><br />2018-04-20 16:51 GMT+02:00 CZ Wraith :<br /><br />> Kdyby úloha s traktorem a jí podobné byly standardní, nestala by se z ní mediální kauza a cermat by je nemusel obhajovat.<br /><br />Media umi udelat kauzu ze vseho. Povetsinou tam sedi neschopni kecalisti co si potrebuji odreagovat midraky ze skolni matiky.<br /><br />Dite ktere neumi spocitat tuhle ulohu se vzorecek na obvod kruhu ucilo uplne zbytecne, protoze mu chybi schopnost elementarniho uvazovani a nedokaze vyresit zadnou podobnou ulohu krome tech co se nasprtalo.<br /><br />2018-04-20 16:59 GMT+02:00 Luboš Motl :<br /><br />> Jelikož jste přiznal, že neznáte ani vzorec na obvod kruhu, opět přejdu do režimu, že Vaše pokusy přispět do této diskuse budu mazat.<br /><br />To mi neprijde rozumne. Ja ho znam, ale napriklad vzorce na povrch nebo objem koule neznam. Je tam π, je tam druha resp. treti mocnina a nejaky koeficient, ale jaky. Kdybych to neumel za sekundu vygooglit, tak bych asi musel pulhodiny integrovat.<br />maaartinushttps://www.blogger.com/profile/00411808646708588421noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-83414764258807741632018-04-20T17:09:33.439+02:002018-04-20T17:09:33.439+02:00Ještě k těm Vašim blábolům o tom, že nepotřebujete...Ještě k těm Vašim blábolům o tom, že nepotřebujete znát vzorec na obvod kružnice, musím uvést následující: <a href="https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%AD_(%C4%8D%C3%ADslo)" rel="nofollow">pí je definováno jako poměr obvodu a průměru kruhu</a> – je to očividně nejjednodušší situace, v níž se pí vyskytuje. Takže když neznáte vzorec na obvod kruhu, plyne z toho, že nevíte, co to je pí, a tudíž nemůžete chápat ani žádný jiný vzorec, který tuto konstantu obsahuje, a nemůžete ani žádný z těchto vzorců obsahujících pí "odvodit".<br /><br />Mimochodem, mohu Vám lehce ukázat pikantního svého spojence, který říká přesně totéž – že pí začíná obvodem kruhu a tam je třeba vysvětlování pí a vzorců pro kruhy a koule začít: <a href="https://www.youtube.com/watch?v=HSuQIY0L-oA" rel="nofollow">Hejný</a>. Klikněte. Veselovský se ho zeptal, jak učit objem koule atd., a Hejný jasně vysvětlil, že je třeba začít obvodem kruhu, odvodit univerzální úměrnost, definovat pí jako obecný poměr, najít hodnotu jako dar v knížkách, a pak z toho odvozovat obsah kruhu a povrch a objem koule.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-3516638757917227192018-04-20T16:59:40.462+02:002018-04-20T16:59:40.462+02:00Vaše řeči nemají s realitou absolutně nic společné...Vaše řeči nemají s realitou absolutně nic společného. <a href="https://zpravy.idnes.cz/alternativni-vyuka-matematika-hejneho-metoda-vlastimil-dlab-p51-/domaci.aspx?c=A180214_173416_domaci_nub" rel="nofollow">Kvalita učitelů nepochybně klíčová je</a>. <br /><br />Lidé jako Vy, kteří dávají své děti do rozmanitých alternativních a podobných pošahaných a často drahých škol, jsou jen vymydlení kavárenští povaleči, kteří přišli lehce k penězům a kteří svým ratolestem kazí život. Kavárenští pseudointelektuálové, kteří o matematice vědí hovno, a chtějí tento svůj defekt ospravedlnit tak, že ze svých dětí nechají vychovat ještě větší idioty.<br /><br />Jelikož jste přiznal, že neznáte ani vzorec na obvod kruhu, opět přejdu do režimu, že Vaše pokusy přispět do této diskuse budu mazat. Nepřipadá mně z morálního hlediska přijatelné, abych pomáhal anonymnímu trollovi, který nezná vzorec na obvod kruhu, aby šířil své bludy o výuce matematiky. Člověče, Vy jste totální dement a mluvíte s námi, jako kdybyste nám byl roven.Luboš Motlhttps://www.blogger.com/profile/17487263983247488359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7043496070972918852.post-71210914673268939022018-04-20T15:10:49.060+02:002018-04-20T15:10:49.060+02:00Vidíte to příliš černobíle. Jsou školy, kde zavádí...Vidíte to příliš černobíle. Jsou školy, kde zavádí alternativní výuku a děti jsou vedeni i samostatnému myšlení. Kvalita učitele je důležitá, ale nikoliv klíčová. Tradiční české školství trpí systémovou chybou, chybný je celý systém vzdělávání, který je nutný reformovat. A uvědomují si to sami učitelé. Už jsem to tu psal, můj syn chodí do třídy s alternativní výukou a 'úplně náhodou' jsou rodiče těchto dětí téměř ve všech případech učitelé. Jsou to především sami učitelé, kdo nejsou ochotni své potomky svěřit do školy s tradičním vzděláváním. Moje žena učí na gymnáziu a mohoa by mnoho vyprávět (a vypráví) o tom, jak je české školství zkostnatělé a co všechno by chtěla dělat a prostě to nejde. Nedovolí to škola, systém a dokonce i některé zlenivělé děti se bouří a posílají do školy své rodiče se stížnostmi. Platí pro děti ze tříd, které převzala. <br /><br />Hejného metoda není příkladem degenerace, ale moderní výuky, která efektivně řeší problémy českého školství, učí děti samostatnímu myšlení. Je to jen první vlaštovka, nestačí reformovat výuku jednoho předmětu, je potřeba tyto metody aplikovat široce na celé vzdělávání. <br /><br />Máte pravdu, název metody jsem uváděl špatně, nebyl to překlep, ale omyl. To, co z toho následně odvozujete je učebnicová ukázka špatného úsudku. Racionálních vysvětlení se nabízí několik, vy jste sáhl po tom, které je vám emocionálně nejbližší a nepodrobil ho kritickému myšlení. Skutečnost je taková, že v názvech a jménech zaměňuji samohlásky. Stejně tak zaměňuji třeba Trump a Tramp, přestože to jméno vidím někde napsané prakticky každý den.<br /><br />Nevedu nenávistnou kampaň proti matematice a statisticky lze dokázat, že o nenávisti k matematice nepíšu v každé druhé větě. Váš dojem ze mě je chybný, a domnívám se, že je způsoben vaším vlastním zkresleným viděním světa. Já mám matematiku rád a vedu k ní všechny své děti. Říkám jim, že matematika je velmi důležitá, že je to spolu se čtením klíč k poznání a ke všem přírodním a technickým oborům. Na rozdíl od vás ale vidím k matematice jinou cestu, která je dle mého názoru vhodnější a prospěšnější. Důvody jsem uvedl.<br /><br />Kdyby úloha s traktorem a jí podobné byly standardní, nestala by se z ní mediální kauza a cermat by je nemusel obhajovat. Realita našeho školství je taková, že i tohle je problém. A opět se odkazuji na mezinárodní srovnání našich žáků, z kterého jasně vyplývá, že naše dětí mají znalostí dost, ale neumí je používat a mají problém přemýšlet, mají problém pochopit text. To je nežádoucí směr vývoje ve světě, kde jsou informace čím dál snadněji dosupnější, ale o to více je nutno s nimi umět pracovat.<br /><br />Mimochodem, já si vzorec na výpočet obvodu kruhu nepamatuji, ale zato velmi dobře chápu jednotkovou kružnici a vztahy v ní a z ní si podle potřeby spoustu matematických vztahů odvozuji. Vzorce vnímám jako berličky pro ty, kdo nechápou jednotlivé vztahy. U svých dětí preferuji chápání na místo memorování. Jednotkovou kružnici jsem řešil se svým synem už v druhé třídě. Potřeboval to při programování grafiky a neměl problém to pochopit. Až když chápal ty vztahy, tak jsem mu prozradil, že výsledky pro něj potřebných vztahů získá voláním funkcí sin() a cos(). Dost si s tím pak vyhrál. Tradiční přístup ve škole je opačný. Naučí děti vzorce a nevysvětlí jim co znamenají, proč a jak vznikly, jaké vztahy popisují. Pak je použijí v pár modelových příkladech bez pochopení.<br /><br />Což mi připomíná. Včera jsem jednomu maturantovi vysvětloval kombinatoriku, dnes měl mít zkoušku. Znal vzorce, ale neuměl je použít, nechápal dokonce ani co je to variace a kombinace. Natož aby ty vzorce dokázal aplikovat na slovní úlohy. Tak to vypadá v českém školství. A přitom při trošce zdravého rozumu by šly všechny ty úlohy vyřešit jen logickou úvahou, bez znalosti vzorců.<br /><br />Vaše přesvědčení je čistě emocionální.CZ Wraithhttps://www.blogger.com/profile/01370867635010239776noreply@blogger.com